torsdag 29. september 2011

Formal stil

I dag har vi lagt moodboard , dette lager vi for å lære mer om kontraster, og for å få en ide til Formal bukett.
Vi har jobba med kontrastene: Form, Overflate, farge, Linjer.


Etter jeg var ferdig med moodboard skulle jeg lage en høy formal bukett.
Dette var helt nytt, og egentlig ganske vanskelig. Vi måtte hele tiden tenke kontrast og passe på at den ikke ble for dekorativ.




Harmonisk helhet: Fikk jeg ved balanse, ikke for mange materialer på en plass slik det så ut som buketten ikke skulle tippe på en side, og ikke for mye at et materiale, jeg skapte også optiske virkemidler med etasjer i arbeider som gjorde buketten spennende.
Teknikk: Materialene satt fast i bindepunktet, rent under bindepunkt, fine snitt og ingen klemte materialer.
Dominans: Dominansen var den hvite fargen. Formene som dominerte var rette linjer og spisse ender. Overflatene som dominerte var glatte stilker. Linjene som dominerte var rette
Proporsjoner: Strenge proporsjoner og fine linjer.
Volum: Jeg skapte volum med etasjer i buketten, og luft mellom materialer.
Kontrast: Kontrastene er Glatt blad mot matt stilk, store mot små, lys mot mørk, brei mot smal, rett mot rund.
Egenvurdering: Synes denne oppgaven var ganske vanskelig siden vi hele tiden måtte tenke kontraster og bevegelser. Brukte lang tid for å finne ut hvordan jeg skulle begynne, men når jeg ble ferdig ble jeg ganske fornøyd.



materialer som ble brukt:
Gerbera , typha, curucubita, flexigress, Galax, Antirrhinum.

1 kommentar: