torsdag 22. september 2011

Borddekorasjon

I dag har vi laget Borddekorasjoner.En av vaskedamene på skolen hadde bestillt 3 dekorasjoner som hun skulle ha til helgen, så det var i den anledning at vi skulle lage det. 


Først snitta vi blomstene vi hadde fått inn og satte de i vaser. Vi laget også prislapp med navn på blomsten, å klistret de på vasene. Det var for at vi skulle få ekstra repetisjon av blomsternavn,og slik at det skulle være lettere å rekne ut prisen på dekorasjonen etterpå.

Mål: 
-dokumentere og vurdere egne produkt.
-Berekne forbruk av råvarer til ulike oppdrag og kalkulere kostnadene.
-gjøre greie for aktuelle trender og vurdere behov for produkt og tjenester i marknaden

Krav til borddekorasjon:
-Det er viktig å ta hensyn til hvor langt bordet er, for å få dekorasjonen til å passe.
-Toppen bør ikke være for høy, personene må kunne kommunisere over bordet.
- Dekorasjonen bør ha kontakt med bordet, helhet og harmoni.

Viktige ting å ta hensyn til når du lager dekorasjon:
- Underlaget skal vanligvis være underordnet. blomstene bør i de fleste tilfeller dominere.
- Viss dekorasjonen skal fraktes , bør du tømme av vannet som står i skåla, å be kunden fylle på etter frakt.



slik ble min første borddekorasjon:

Her begynte jeg med å skjære Oasisen, og skar den slik at kantene ikke skulle brekke av når jeg begynte å stikke i blomstene. Siden det ikke var en tett skål, slapp jeg å tenke på å lage plass til å fylle vann i. Etterpå satte jeg i alt de grønne i en symmetrisk form, det vil si at den er lik på begge sider. Jeg valgte å sette rosene i en diagonal i dekorasjonen, for å skape kontrast. For å få rosene til å dominere brukte jeg noe mørkere materialer. Denne dekorasjonen er lang og rombeforma sånn at den passer til lange smale bord. 
Jeg ble veldig fornøyd med dekorasjonen, men jeg ser selv at jeg kunne ha fyllet ut buketten med mer blomster og grønt for å få mer volum.

Blomstene og det grønne jeg brukte er: Rose, Limonium, Gladiol, Nellik, Hypericum, Caluna, leatherleaf, Curubita, Flexigress, Galax, Caleocephals.









1 kommentar: